VMWare player och mig

Posted by Kenny Eliasson | Posted in , , , , , , | Posted on 09:30

Satt och kikade på Tekpubs senaste avsnitt om NHibernate när jag kikade på vidare på vad de erbjöd för mer videos. Hittade då en om Linux och Ruby on Rails och i den visade dom hur man installerar Ubuntu på en virtuell maskin.

Och eftersom jag aldrig använt virtuella maskiner innan så tänkte jag att nu var det dags. Så sagt och gjort gick hem installerade VMWare player och laddade hem nyaste Ubuntu.

Installationen gick hur smidigt som helst och tog inte mer än 10 minuter innan jag var inne i operativet och började utforska Linux igen. Sist var nog för 5 år sedan och då körde jag Slackware. Och jisses sicken skillnad på operativ då och nu, kan absolut se mig gå över till en dist av Linux i framtiden. Synd bara att Visual Studio och C# inte finns fullt implementerat.

Saker man direkt faller "in love" med är apt-get för att hämta hem t.ex. Ruby och Django med alla dependencies. Så allt installeras utan att du behöver tänka på nåt. Sen är det skönt att ha en vettig terminal, det är trots allt lite "h4xX0r" känsla på det :)

Man får kanske installera VMWare och köra Windows virtuellt så att man kan fortsätta programmera på .NET plattformen? :)

Comments (0)

Skicka en kommentar