Hobbyprojekt, förr, nu och i framtiden.

Posted by Kenny Eliasson | Posted in , , , , | Posted on 09:00

Efter att ha startat och lagt ner ett flertal hobbyprojekt så börjar nu lusten att starta upp nåt nytt att leka med på fritiden komma tillbaka.

Efter att ha startat upp en budget-site, en e-shop lösning till min pappa och massa annat småpill utan att komma i mål med nåt av projekten så känns det nästan lite dödsdömt från början. Jag undrar varför det blir så? Varför kan jag inte slutföra mina hobbyprojekt?

Dels är det såklart tidsaspekten, jag orkar helt enkelt inte sätta mig vid datorn och fortsätta programmera när jag kommer hem. Som tur är har jag ett jobb där jag har möjlighet att utforska nya grejer på arbetstid. Samtidigt missar jag ju tekniker som jag inte jobbar med på jobbet, och om vi då bara snackar om .NET stacken så missar jag t.ex. Silverlight och WCF . Python och Ruby skulle vara oerhört intressant att lära sig mer om även om jag får sitta med Python ibland så vill jag gärna sitta mer med det för att komma in i det "dynamiska tänket"

Men de hobbyprojekt som jag ändå drar igång har en tydlig tendens att dö ut när jag kommer till design-biten. Jag är inte världens bästa designer och tröttnar lätt på nåt jag knåpat ihop själv, vilket får mig att tappa intresset för hela projektet.

Med denna kunskap i bagaget kanske man skulle ge sig på att bygga nåt utan ett alltför grafiskt gränssnitt.

Idag hade jag tänkt mig att bygga en "Nytt projekt mappstruktur" så att man slipper skapa mappar för lib, src, doc och att den automatiskt skapar en solution fil. Och allt detta ska skötas ifrån consolen :)

En annan tanke är att skapa ett väldigt lätt ramverk ovanpå .NET MVC. Det jag vill uppfylla är nåt liknande Django där modellerna och admingränssnitt autogenereras, samt att mycket av de kommandon man kör i Python-consolen har sina motsvarigheter i mitt proejkt (t.ex. startproject, syncdb etc). Alltså nåt som man lätt kommer igång med.

Comments (3)

  1. Jag upplever detsamma man är jätte exalterad av hobby projekten när man startar men sen lyckas men inte slutföra dem.

    En faktor tror jag är att man inte har någon tidspress, på projekt inom arbetet drivs man ju på av klockan som tickar i bakgrunden och om man inte gör det blir det mycket övertid det sista ;). Denna tidspress gör att du inte gör det allt för komplicerat för dig och då får du det att fungera.
    En annan faktor tror jag kan vara att man behöver va många inom ett projekt inte bara själv och inte bara två stycken. Därför tror jag att opensource projekt har en större chans att lyckas för att då kan flera personer driva på varandra.

  2. Tycker det är bra att du börjar titta på saker utanför webbutveckling.

    T.ex. ramverket du funderar på. Där kommer det vara ditt API, inte något visuellt, som blir resultatet. Det medför att du kan göra ditt projekt redo för vettig användning helt själv, utan att behöva ta hjälp av någon annan för saker som design.

    Gör du allt på egen hand så är det du själv som har fullständig makt att göra ditt projekt EPIC!

    Satsar du även på att släppa källkoden till projektet så kommer ju folk vilja hjälpa till att göra det ännu mer EPIC. Det är det som är kraften med open source!

  3. och hur kommenterar man in länkar utan att skriva av dem bokstav för bokstav i denna "dåliga" kommentarsfunktionstextruta?

Skicka en kommentar